Frågor & svar
Om du har ett frågetecken kring något hittar du med största sannolikhet svaret på din fråga här.
Om du har ett frågetecken kring något hittar du med största sannolikhet svaret på din fråga här.
Solör byter faktureringssystem
Det gamla systemet har hängt med oss i över 20 år och det har hunnit hända mycket inom IT-världen. För att hänga med i utvecklingen har vi nu valt att gå över till nya system.
För dig som kund sker ingen större skillnad mer än att fjärrvärmefakturan kommer att ha ett litet annat utseende samt att den första fakturan i det nya systemet kommer senare mot vad den brukar göra.
Bytet sker successivt inom Solör och just nu sker systembyte i:
För dig som är kund i ovanstående bolag kommer fjärrvärmefakturan för mars att skickas ut under vecka 16.
Vad är elektronisk faktura (e-faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.
Jag har inte fått min faktura, kan ni skicka den?
Du hittar dina fakturor på Mina Sidor, där de finns tillgängliga digitalt. Om du behöver en utskrift kan du ladda ner den och skriva ut den därifrån.
Du kan även kontakta kundservice om du vill att vi ska skicka den till dig.
Hur anmäler, eller avanmäler, jag mig för elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp anmälan för elektronisk faktura. Där följer du reglerna för anmälan och avanmälan.
Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.
Får jag pappersfaktura om jag har elektronisk faktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Solör Bioenergi eller Rindi Energi. Du kan skriva ut en papperskopia från din Internetbank.
Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma information som en pappersfaktura.
När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank så betalar banken den på förfallodagen förutsatt att du har pengar på ditt konto.
Kan jag kombinera en elektronisk faktura med autogiro?
Vissa Internetbanker kan ställas in för automatisk betalning av elektroniska fakturor. Om detta inte fungerar med din Internetbank så kontakta kundservice så aktiverar vi autogiro om så önskas.
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan kommer vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura så skickar vi ut en påminnelse på papper.
Hur länge sparas en elektronisk faktura hos banken?
E-fakturan sparas hos din bank i 18 månader. Vill du spara den längre måste du själv skriva ut fakturan eller spara pdf-filen.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Solör Bioenergi. Du måste själv bevaka så att ingen faktura blir obetald i samband med bankbytet.
Var vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundtjänst.
Jag har fastigheter på flera orter, räcker det med en anmälan för samtliga fastigheter?
Du måste anmäla dig för elektronisk faktura för varje ort där du har fastigheter.
Varför finns inte min hemort med i listan med orter, jag kan ju inte få elektronisk faktura?
Vi kommer successivt att erbjuda elektronisk faktura till samtliga privata kunder men vi introducerar tjänsten i etapper.
Kommer ni och läser av mätarställningen när jag flyttar?
Nej, vi hämtar alla mätarställningar med hjälp av fjärravläsning.
Jag ska flytta ut från en fastighet med fjärrvärme, hur säger jag upp den?
Du behöver säga upp ditt fjärrvärmeavtal senast 30 dagar innan du flyttar från din nuvarande adress. Kontakta vår kundservice.
Fastigheten jag ska flytta till har fjärrvärme. Hur tecknar jag avtal för den?
Grattis! Fjärrvärme är både miljövänligt och driftsäkert, ett bra val för en hållbar framtid. Kontakta vår kundservice så får du hjälp.
Kan jag rapportera in ett fel även efter kontorstid?
Vår driftpersonal är tillgänglig 24 timmar om dygnet, året runt. Du når oss via respektive ort. Välj din ort här ›
Hur anmäler man ägarbyte?
Ägarbytesblanketten används vid flytt- eller ägarbyte av anläggningsadress och fylls i av avflyttad kund. Fjärravläsning sker på utflyttningsdatum där Solör sköter avläsningen. Anmälan om ägarbytet ska vara oss tillhanda senast 14 dagar före ägarbytesdagen.
Tveka inte kontakta oss så hjälper vi dig.