Frågor & Svar - Solör Bioenergi

Frågor & svar

Om du har ett frågetecken kring något hittar du med största sannolikhet svaret på din fråga här.

Det gamla systemet har hängt med oss i över 20 år och det har hunnit hända mycket inom IT-världen. För att hänga med i utvecklingen har vi nu valt att gå över till nya system.

För dig som kund sker ingen större skillnad mer än att fjärrvärmefakturan kommer att ha ett litet annat utseende samt att den första fakturan i det nya systemet kommer senare mot vad den brukar göra.

Bytet sker successivt inom Solör och just nu sker systembyte i:

Solör Bioenergi Öst AB
Solör Bioenergi Fjärrvärme AB – berör områdena Vännäs, Vännäsby, Vilhelmina, Dorotea, Nordmaling, Rundvik, Kalix, Alfta, Edsbyn, Alsike, Sandudden

För dig som är kund i ovanstående bolag: Fjärrvärmefakturorna för Maj månad skickas ut senast under vecka 24.

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Du hittar dina fakturor på Mina Sidor, där de finns tillgängliga digitalt. Om du behöver en utskrift kan du ladda ner den och skriva ut den därifrån.

Du kan även kontakta kundservice om du vill att vi ska skicka den till dig.

Via din Internetbank letar du upp anmälan för elektronisk faktura. Där följer du reglerna för anmälan och avanmälan.

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Solör Bioenergi eller Rindi Energi. Du kan skriva ut en papperskopia från din Internetbank.

Den elektroniska fakturan innehåller samma information som en pappersfaktura.

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank så betalar banken den på förfallodagen förutsatt att du har pengar på ditt konto.

Vissa Internetbanker kan ställas in för automatisk betalning av elektroniska fakturor. Om detta inte fungerar med din Internetbank så kontakta kundservice så aktiverar vi autogiro om så önskas.

Den elektroniska fakturan kommer vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.

Om du missar att betala din elektroniska faktura så skickar vi ut en påminnelse på papper.

E-fakturan sparas hos din bank i 18 månader. Vill du spara den längre måste du själv skriva ut fakturan eller spara pdf-filen.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Solör Bioenergi. Du måste själv bevaka så att ingen faktura blir obetald i samband med bankbytet.

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundtjänst.

Du måste anmäla dig för elektronisk faktura för varje ort där du har fastigheter.

Vi kommer successivt att erbjuda elektronisk faktura till samtliga privata kunder men vi introducerar tjänsten i etapper.

Nej, vi hämtar alla mätarställningar med hjälp av fjärravläsning.

Du behöver säga upp ditt fjärrvärmeavtal senast 30 dagar innan du flyttar från din nuvarande adress. Kontakta vår kundservice.

Grattis! Fjärrvärme är både miljövänligt och driftsäkert, ett bra val för en hållbar framtid. Kontakta vår kundservice så får du hjälp.

Vår driftpersonal är tillgänglig 24 timmar om dygnet, året runt. Du når oss via respektive ort. Välj din ort här ›

Du kan även rapportera fel som berör din fjärrvärme direkt på hemsidan. Gå till felanmälan ›

Ägarbytesblanketten används vid flytt- eller ägarbyte av anläggningsadress och fylls i av avflyttad kund. Fjärravläsning sker på utflyttningsdatum där Solör sköter avläsningen. Anmälan om ägarbytet ska vara oss tillhanda senast 14 dagar före ägarbytesdagen.

Anmäl ägarbyte här »

Hittar du inte vad du söker?

Tveka inte kontakta oss så hjälper vi dig.