Vanliga frågor & svar

Vad är elektronisk faktura (e-faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur anmäler, eller avanmäler, jag mig för elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp anmälan för elektronisk faktura. Där följer du reglerna för anmälan och avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Solör Bioenergi eller Rindi Energi. Du kan skriva ut en papperskopia från din Internetbank.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma information som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank så betalar banken den på förfallodagen förutsatt att du har pengar på ditt konto.

Kan jag kombinera en elektronisk faktura med autogiro?

Vissa Internetbanker kan ställas in för automatisk betalning av elektroniska fakturor. Om detta inte fungerar med din Internetbank så kontakta kundtjänst så aktiverar vi autogiro om så önskas.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan kommer vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura så skickar Solör Bioenergi / Rindi Energi ut en påminnelse på papper.

Hur länge sparas en elektronisk faktura hos banken?

E-fakturan sparas hos din bank i 18 månader, vill du spara den längre måste du själv skriva ut fakturan eller spara pdf-filen.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Solör Bioenergi / Rindi Energi. Du måste själv bevaka så att ingen faktura blir obetald i samband med bankbytet.

Var vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du vår kundtjänst 023-103 13.

Jag har fastigheter på flera orter, räcker det med en anmälan för samtliga fastigheter?

Du måste anmäla dig för elektronisk faktura för varje ort där du har fastigheter.

Varför finns inte min hemort med i listan med orter, jag kan ju inte få elektronisk faktura?

Vi kommer successivt att erbjuda elektronisk faktura till samtliga privata kunder men vi introducerar tjänsten i etapper.

Behöver du ytterligare information om elektronisk faktura, kontakta vår kundtjänst 023-103 13.

Hittar du inte vad du söker?

Vänligen kontakta oss så hjälper vi dig.